www.wroclaw.pl

Rok 2021 w Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej - podsumowanie działań

- 4000 miejsc pracy w innowacyjnych firmach produkcyjnych i usługowych, efektywne miejskie kampanie społeczne, udane projekty i inicjatywy prowadzone z wieloma partnerami. Serdecznie dziękujemy wszystkim instytucjom i firmom za współpracę w 2021 roku. Tylko wspólnie mogliśmy osiągnąć te satysfakcjonujące wyniki - mówi prezes ARAW Magdalena Okulowska.

- W odróżnieniu od ubiegłego roku, nie musieliśmy rezygnować z żadnego z naszych działań, a co więcej - podjęliśmy nowe. Do tego mieliśmy okazję zaprezentować Wrocław na znaczących imprezach międzynarodowych, takich jak EXPO w Dubaju czy Web Summit w Lizbonie. Zrealizowaliśmy też misję gospodarczo-edukacyjną do Kazachstanu - wylicza Magdalena Okulowska

Nowe miejsca pracy dla mieszkańców aglomeracji

Jednym z podstawowych, mierzalnych efektów pracy ARAW na polu promocji gospodarczej jest zadeklarowana przez inwestorów liczba tworzonych miejsc pracy. To wynik kompleksowej obsługi projektów inwestycyjnych. - W 2021 r. regularnie odpowiadaliśmy nie tylko na zapytania nowych potencjalnych inwestorów, ale również przedsiębiorstw, które działają już na lokalnym rynku i zdecydowały się rozszerzyć swoją działalność - mówi Aleksandra Kłonowska-Drozd, kierownik Zespołu ds. Obsługi Inwestora. - W sumie było to około 80 różnych projektów. Firm, które zdecydowały się na uruchomienie swojej działalności we Wrocławiu bądź zdecydowały się rozszerzyć swoją działalność, było aż 18, co w porównaniu z rokiem 2020, kiedy mieliśmy 7 projektów, jest bardzo dobrym wynikiem. 

Z kluczowych inwestycji należy wymienić niemiecką firmę farmaceutyczną Boerhinger Ingelheim, która otworzyła centrum usługowe przy ul. Powstańców Śląskich, a także amerykańskiego giganta, producenta indywidualnych aparatów ortodontycznych, firmę Align Technology, która zainwestowała w zakład produkcyjny na wrocławskim Psim Polu. 

Boehringer Ingelheim podejmuje decyzję o inwestycji we Wrocławiu (maj 2021)Boehringer Ingelheim podejmuje decyzję o inwestycji we Wrocławiu (maj 2021)

- W tym roku odświeżyliśmy także strony internetowe skierowane do biznesu Invest in Wrocław i Startup Wrocław, opracowaliśmy najnowszą wersję raportu o potencjale inwestycyjnym aglomeracji Driven by Knowledge, People and Innovation. Nie umknęło naszej uwadze wyraźne przyspieszenie technologiczne wśród przedsiębiorców w regionie. Dlatego też wydaliśmy zupełnie nowy raport badający sektor sztucznej inteligencji w aglomeracji wrocławskiej The AI Sector in the Wroclaw Agglomeration - podsumowuje Ewa Sondej, kierownik Zespołu ds. Projektów Rozwojowych. - Należy także podkreślić, że wprowadziliśmy nowe narzędzie pomocnicze dla kluczowych inwestorów. Jest nim powołany w ramach Centrum Wspierania Biznesu ARAW Zespół ds. Wsparcia Pracowników Zagranicznych, który odpowiada za płynne przeprocesowanie legalizacji pracy i pobytu pracowników firm prowadzących działalność na terenie aglomeracji. To jeden z dodatkowych atutów Wrocławia, który ma wpływ na podniesienie jego atrakcyjności inwestycyjnej - dodaje dyrektor CWB ARAW Mateusz Jarzombek

- W 2021 roku świetnie rozwijała się współpraca z naszymi partnerami, co jest dla ARAW bardzo istotną kwestią. Wsparliśmy obiecujący projekt Concordia Design Accelerator, realizowany w ramach Poland Prize, a także niezwykle ważną inicjatywę dla edukacji technicznej i zawodowej 3M MAP. Współpracowaliśmy ponadto z Knight Frank przy powstaniu raportu "Wrocław city attractiveness and office market" i zostaliśmy partnerem raportu firmy Hays “Nowoczesne formy zatrudnienia” - wylicza Paulina Muszyńska, odpowiedzialna za biznesowe działania marketingowe w Centrum Wspierania Biznesu ARAW. 

Prezentacja pracowni “Automatyk Przyszłości”

Prezentacja pracowni “Automatyk Przyszłości” w Centrum Kształcenia Zawodowego w ramach projektu 3M MAP (czerwiec 2021)

W strukturach ARAW działa także Centrum Analiz Przestrzennych, które odpowiada za wspieranie miasta w planowaniu rozwoju infrastruktury w kontekście pojawiających się inwestycji. - Zajmowaliśmy się monitorowaniem rynku inwestycji mieszkaniowych, zbieraniem danych, przygotowywaniem analiz i aktualizacją bazy danych o inwestycjach deweloperskich, pomocnych przy planowaniu infrastruktury miejskiej. Badaliśmy również procesy inwestycyjne w obszarach rozwoju zabudowy mieszkaniowej i mieszkaniowo-usługowej - podsumowuje Natalia Kinga Matyja, dyrektor Centrum Analiz Przestrzennych. - Nasza jednostka dokonywała też przeglądu nieruchomości na potrzeby rozwoju funkcji publicznych, a także tych z potencjałem inwestycyjnym dla rozwoju działalności komercyjnych

Wydarzenia już nie tylko online

Po trudnym pod względem realizacji eventów roku 2020, w roku 2021 sporą część cyklicznych wydarzeń udało się ponownie zorganizować w formule stacjonarnej z udziałem publiczności. Flagowe wydarzenie gospodarcze regionu, czyli Made in Wrocław, w tym roku zorganizowano w partnerstwie z Wolves Summit i odbyło się ono zarówno offline, jak i online. 

Konferencja Made in Wrocław

Konferencja Made in Wrocław we Wrocławskim Centrum Kongresowym (październik 2021)

- Cztery panele dyskusyjne, 23 panelistów, ponad 300 uczestników i 20 tysięcy oglądających konferencję online: tak w skrócie można podsumować piątą edycję Made in Wroclaw, która w formule hybrydowej odbyła się 20 października 2021 roku - mówi Mateusz Jarzombek, dyrektor Centrum Wspierania Biznesu ARAW. - Nowością tegorocznej edycji było Studio Made in Wroclaw. Była to okazja do tego, by dowiedzieć się, co słychać m.in. we wrocławskich startupach i sprawdzić, nad czym pracują działające we Wrocławiu międzynarodowe firmy rozwijające różnorodne innowacje. Mogliśmy poznać 15 innowacyjnych firm i instytucji, które właśnie we Wrocławiu rozwijają swoją działalność. W ramach Made in Wroclaw zorganizowaliśmy również międzynarodowe spotkanie networkingowe "Softwarehouses, startups, VC and accelerators - how to cooperate effectively within this highly competitive environment". Naszymi partnerami byli ITCorner, SIBB, Wolves Summit oraz Concordia Design Accelerator.  

Spółka zorganizowała także cykl warsztatów “Startup Wrocław: Ewolucje”. Zaproszono do współpracy doświadczonych ekspertów, którzy podzielili się swoją wiedzą z wrocławskimi startupami, mocno stawiając na praktyczny wymiar tych spotkań. Kontynuowano również panele dyskusyjne „Przemysł 4.0 – multidyscyplinarna przyszłość” podczas wrześniowego Forum Ekonomicznego w Karpaczu. 

Projekty partnerskie - wartości mierzone wskaźnikami

W ARAW realizowane są duże projekty z dofinansowaniem zewnętrznym, których celem jest implementowanie na szeroką skalę określonych rozwiązań. Beneficjentami tych działań są gminy, szkoły zawodowe czy uczelnie. - Rok 2021 zamykamy z całkiem dobrymi rezultatami, które da się zmierzyć konkretnymi wskaźnikami. Najważniejszy jest w tym jednak efekt w postaci nowej jakości, jaką dostarczamy dzięki tym projektom. Przykładowo, udało nam się wdrożyć standardy obsługi inwestora w kilkunastu gminach Dolnego Śląska i zorganizować dla ich przedstawicieli dwie wartościowe wizyty studyjne we Wrocławiu. Dzięki temu dolnośląskie samorządy z pewnością odniosą lepsze wyniki w pozyskiwaniu inwestycji w swojej okolicy. Sukcesem okazała się także druga edycja projektu “Dobry staż, lepsze jutro”: w sumie 350 uczniów z 9 szkół podniosło swoje kwalifikacje zawodowe w 18 specjalnościach dzięki udziałowi w stażach i praktykach, które zorganizowaliśmy im w 120 firmach całej aglomeracji wrocławskiej - podsumowuje Tomasz Śpiewak, dyrektor Centrum Promocji i Usług ARAW. 

- Z dofinansowaniem unijnym realizujemy także projekty infrastrukturalne. W dziewięciu podwrocławskich gminach trwają prace polegające na rozwoju sieci dróg rowerowych oraz budowie parkingów P&R i B&R, łącznie za ponad 30 milionów złotych - dodaje Dariusz Ostrowski, dyrektor zarządzający ARAW. Ponadto spółka wspiera migrantów przebywających na Dolnym Śląsku, prowadząc dla nich punkt konsultacyjny w ramach projektu “reSTART”, realizowanego we współpracy z Fundacją Ukraina, WCRS i Fundacją MODE. 

Podpisanie memorandum z uniwersytetem KazNU

Podpisanie memorandum z uniwersytetem KazNU z Ałmaty (Nur-Sułtan, październik 2021)

Z dobrymi wynikami spółka podsumowuje w tym roku nasz flagowy projekt promujący Wrocław jako miejsce do studiowania i ofertę wrocławskich uczelni - Study in Wrocław. Co prawda, pandemia wymusiła zmianę sposobu pozyskiwania kandydatów zagranicznych na studia we Wrocławiu i zdecydowana większość targów edukacyjnych została przeniesiona w tryb online. - Zmiana ta nie wpłynęła na zmniejszenie liczby maturzystów zainteresowanych Wrocławiem, a co więcej – pozwoliła nam dotrzeć na nowe rynki. Dotychczas skupialiśmy się głównie na krajach Europy Wschodniej i byłych republikach radzieckich: Ukrainie, Białorusi, Rosji, Gruzji, Mołdawii. Dzięki imprezom online docieramy do kandydatów z takich krajów i regionów jak Indonezja, Etiopia, Wietnam, Kirgistan, Uzbekistan, Turcja, Indie, Ameryka Łacińska, Afryka Północna - mówi kierownik projektu Mirosław Lebiedź. - W 2021 pozyskaliśmy do projektu Study in Wrocław nową uczelnię: Coventry University Wrocław, a podczas misji do Kazachstanu nawiązaliśmy współpracę z dwoma uniwersytetami. W listopadzie dla nowych studentów z zagranicy zorganizowaliśmy cykl spotkań Akademia Study in Wrocław, na której przekazana została praktyczna wiedza dotycząca ich pobytu i studiowania we Wrocławiu. 

Informacje dla wrocławian w wielu odsłonach

Istotną częścią działalności ARAW jest realizowanie szerokiej polityki komunikacyjnej z mieszkańcami Wrocławia, aglomeracji oraz turystów. Miejskie serwisy (www.wroclaw.pl, serwis z wydarzeniami go.wroclaw.pl oraz dla turystów Visitwroclaw.eu) wygenerowały w tym roku blisko 64 milionów odsłon, co oznacza znaczny wzrost w stosunku do roku ubiegłego - o równe 10 mln odsłon. - Z serwisów skorzystało ponad 8,2 mln użytkowników. Najwięcej, bo 70 tys. użytkowników, zanotowaliśmy 11 października 2021 r. Treści, które najbardziej interesują naszych czytelników to niezmiennie informacje dotyczące komunikacji, wiadomości z życia miasta, informacje dotyczące pandemii oraz możliwości szczepień, informacje turystyczne oraz o wydarzeniach we Wrocławiu i okolicach wylicza Ewa Waplak, redaktor naczelna portalu www.wroclaw.pl. 

Na potrzeby akcji informacyjnych dla mieszkańców utworzone zostały serwisy specjalne: Wrocław się szczepi, Wybory do rad osiedli, Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021, Rok Różewicza, Bezpiecznie do szkoły. Ponadto redakcja kontynuowała cykliczne akcje: 30 Kreatywnych Wrocławia, Ile kosztuje Wrocław, Prezenty z Wrocławia, a także przygotowała specjalne serwisy okolicznościowe: serwis na Wielkanoc i Boże Narodzenie (z możliwością wysyłania m.in. życzeń przez internet, poradami jak przygotować święta, gdzie zaopatrzyć się u lokalnych rzemieślników), serwis na Wszystkich Świętych (komunikacja, przewodnik po nekropoliach), Majówka we Wrocławiu i okolicy (oferty, wydarzenia, wycieczki poza Wrocław). Nowe odsłony w przyjaznej i czytelnej formie zyskały zakładki Środowisko (utworzono nowy serwis Zielony Wrocław) oraz Biznes (zastąpił ją portal Przedsiębiorczy Wrocław).

Dystrybucja drukowanego biuletynu Wroclaw.pl 

Dystrybucja drukowanego biuletynu Wroclaw.pl 

W 2021 roku silnie rozwinęła się również sieć dystrybucji drukowanego wydania biuletynu Wroclaw.pl. Tygodnik jest obecnie dostępny dla wrocławian w blisko 260 punktach na terenie miasta, m.in.: bibliotekach, centrach handlowych, dyskontach, sklepach osiedlowych, miejskich urzędach, przedszkolach oraz kościołach. Wzrost liczby miejsc, gdzie dostępny był drukowany biuletyn, połączono z częstotliwością jego wydawania - w tym roku nowy numer pojawiał się średnio co tydzień. W sumie wydanych zostało 46 numerów, w tym numer specjalny poświęcony w całości akcji Zmień piec. 

Celem wydawania i kolportażu biuletynu miejskiego jest dotarcie do szerokiego grona wrocławian z najważniejszymi informacjami z zakresu inwestycji transportowych, rewitalizacji przestrzeni, działań społecznych, zmian i inwestycji na osiedlach. Wydawnictwo cieszy się szczególnym zainteresowaniem wśród tych, którzy nie korzystają na co dzień z internetu jako źródła pozyskiwania informacji na temat miasta.

– W tym roku na łamach biuletynu wrocław.pl na bieżąco informowaliśmy o wszystkich najważniejszych dla mieszkańców Wrocławia sprawach, takich jak inwestycje, transport, wydarzenia na osiedlach, komunikacja miejska, edukacja - tego w naszym tygodniku na pewno nie brakowało. Jednocześnie dużo miejsca zostawiliśmy samym wrocławianom, opisując ich osiągnięcia, pasje, ścieżki zawodowe i prowadzone biznesy. W końcówce roku zapoczątkowaliśmy nową serię: Pytam o Wrocław, w której będziemy odpowiadać na różne pytania nurtujące mieszkańców - także te trudne - w rozmowach z miejskimi urzędnikami i przedstawicielami miejskich spółek – mówi Anna Aleksandrowicz, koordynator biuletynu Wroclaw.pl.

Nagranie ”Przedświętnika”, jednego z programów kanału Wrocław TV

Nagranie ”Przedświętnika”, jednego z programów kanału Wrocław TV (grudzień 2021)

Po starcie w roku 2020, dynamiczny rozwój zanotował miejski kanał wideo Wrocław TV. Pojawiło się na nim 640 filmów, które wygenerowały 1,3 mln odsłon, a następnie 3,5 mln odsłon na kanałach w innych mediach społecznościowych. Dział Wideo ARAW towarzyszy z kamerą najważniejszym wydarzeniom z życia miasta, w tym największym inwestycjom czy miejskim kampaniom społecznym, takim jak Zmień piec, Wrocław się szczepi czy WBO. W tym roku wyprodukowano również cztery serie interesujących podcastów i przeprowadzono ponad 20 transmisji live z wydarzeń. - Najbardziej zależy nam na tym, aby być blisko mieszkańców, aby nasze informacje przydawały się w codziennym funkcjonowaniu we Wrocławiu. Dlatego sporo miejsca na kanale Wrocław TV poświęcamy newsom związanym z projektami miejskimi, komunikacją miejską czy inwestycjami. Dbamy również o to, aby nasze informacje były dostępne dla osób z ograniczeniami. Co tydzień przygotowujemy specjalny serwis "Podsumowanie tygodnia" z tłumaczeniem na język migowy - mówi kierownik Działu Wideo Janusz Krzeszowski

Kampanie i wydarzenia dla mieszkańców 

Realizowana od początku 2020 roku akcja „Zmień piec” cieszyła się w tym roku rekordowym  zainteresowaniem. Szeroko zakrojona kampania pozwoliła dotrzeć do wrocławian z informacją na temat oferowanych przez miasto dofinansowań do wymiany nieekologicznych źródeł ciepła. Komunikaty pojawiały się w lokalnych mediach, w przestrzeni miejskiej czy w Internecie. Wszystkie te działania przełożyły się na większą o 50 proc. liczbę wniosków w stosunku do roku ubiegłego. - W ramach kampanii udało nam się dotrzeć do wrocławian, którzy wymianę starego pieca mają już za sobą i podzielili się z nami swoimi historiami. Dzięki temu możemy patrzeć na efekty naszych działań nie tylko poprzez statystyki, ale także realny wpływ na jakość życia konkretnych osób – mówi Dorota Osowska, kierownik projektu „Zmień piec” w ARAW.

Jedna z odsłon kampanii Zmień piec 

Jedna z odsłon kampanii Zmień piec 

Sukcesem okazał się również wrześniowy rodzinny piknik na Przedmieściu Oławskim pod nazwą “Sobota z Zielonym Wrocławiem”. 500 skrzydłokwiatów na wymianę za elektrośmieci, konkursy z nagrodami, sadzenie drzew oraz główny powód całego zamieszania, czyli zwiększenie świadomości w temacie ekologii. - Wyniki frekwencyjne wydarzenia utwierdziły nas w przekonaniu, że ekologia jest ważna dla mieszkańców Wrocławia. Żabią Ścieżkę odwiedziły całe rodziny z dziećmi, by razem bawić się i rozmawiać o “zielonych” aspektach funkcjonowania w mieście. Piknik organizowany był po raz pierwszy na zlecenie Departamentu Zrównoważonego Rozwoju UMW wraz z partnerami, m.in. Strażą Miejską, ZZM, Hydropolis, Ekosystemem, Stowarzyszeniem Edukacji Krytycznej oraz Fundacją OnWater - mówi koordynator projektu Robert Reptak.  

Podobnie jak w ubiegłych latach, tak i w 2021 ARAW zorganizowała na zlecenie miasta promocję naboru projektów i głosowania we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim. - W tym roku po raz pierwszy możliwe było oddanie głosu w trzech językach - po polsku, ukraińsku i angielsku. W głosowaniu wzięło udział 90 tysięcy osób, które oddały 86 tysięcy ważnych głosów - podsumowuje Przemysław Wronecki, kierownik Działu Projektów Miejskich. -  Zdecydowana większość głosujących wybrała formę elektroniczną. Wśród głosujących znalazło się więcej seniorów i dzieci niż w roku poprzednim, co można poczytywać za sukces kampanii promocyjnej

Na przestrzeni całego roku zespół projektów społecznych z ARAW prowadził promocję konsultacji społecznych “Wrocław rozmawia” na terenie całego miasta. Konsultacje dotyczyły tematów "ogólnomiejskich", jak np. organizacji ruchu na Mostach Osobowickich czy wyznaczenia trasy tramwaju wodnego. Pojawiały się również tematy lokalne, takie jak zagospodarowanie poszczególnych podwórek. 

Finał gali 30 Kreatywnych Wrocławia

Finał gali 30 Kreatywnych Wrocławia (listopad 2021)

Redakcja portalu Wroclaw.pl po raz siódmy przyznała wyróżnienia w ramach konkursu 30 Kreatywnych Wrocławia. Podobnie jak w latach ubiegłych poznaliśmy laureatów w czterech kategoriach: kultura/sztuka/dizajn, biznes, społeczeństwo/miasto i nauka. Zwieńczeniem projektu była uroczysta gala zorganizowana w hotelu The Bridge przy pl. Katedralnym. W jej trakcie oficjalnie zaprezentowano sylwetki i dokonania tegorocznych zwycięzców konkursu oraz wręczono im statuetki.

– Rok 2021 zapamiętamy wszyscy jako rok budzenia się po pandemii. Powolny powrót do normalności, przecinany kolejnymi doniesieniami o III i  IV fali - to wszystko pozostanie z nami. Ale Wrocław się nie zatrzymał. Jako miejskie medium i źródło informacji, relacjonowaliśmy w internecie, w formie drukowanej, audio, wideo wszystkie zmiany dotykające nas w codziennym życiu czy pracy, tak aby ułatwić mieszkańcom powrót do normalności. Pokazywaliśmy, że miasto, jego inwestycje i rozwój się nie zatrzymały, że normalność jest ciągle dookoła nas. Naszą misją i myślą przewodnią na rok 2022 pozostanie dostępność i bycie blisko mieszkańców – podsumowuje Adrian Staniszewski, dyrektor. Centrum Komunikacji Społecznej ARAW.

Wrocław na niejednym podium 

Mijający rok na pewno powinien zostać zapamiętany z uwagi na fakt, że stolicy Dolnego Śląska udało się zająć wysokie pozycje w wielu rankingach gospodarczych. To zbiorowy sukces ekosystemu biznesowego miasta, zaangażowania jego władz miasta i instytucji, w tym także ARAW. 

Spośród przygotowanych w 2021 zestawień należy zwrócić uwagę na wyniki Wrocławia w rankingach: 

Zespół ARAW na Made in Wrocław