ARAW – podsumowanie roku 2020
Bardzo trudny, pełen niepokoju rok 2020 był zaskakujący i wymagający dla wszystkich. Postawił wiele wyzwań także przed Agencją Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Niemniej jednak okazał się wyjątkowy pod kątem – tak potrzebnej w trudnym czasie – współpracy z partnerami i firmami.
- Pomimo przeciwności udało się pozyskać kilka interesujących projektów, przeprowadzić kluczowe wydarzenia, przygotować raporty, niezwykle cenne w dobie pandemii, oraz projekty odpowiadające na najbardziej aktualne trendy rozwojowe jak np. Przemysł 4.0. Wraz z naszymi partnerami – samorządami aglomeracji, uczelniami i innymi instytucjami, a także firmami, prowadzimy obecnie 11 projektów z dofinansowaniem zewnętrznym o wartości ponad 40 mln zł. Szeroka działalność informacyjna we współpracy z Urzędem Miejskim Wrocławia pozwala docierać do coraz większej grupy mieszkańców, jak i do zainteresowanych naszym miastem i regionem firm i instytucji – podsumowuje Magdalena Okulowska – prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.
Wrocław 2020: popularność wśród inwestorów
Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej w 2020 roku pozyskała 6 nowych projektów inwestycyjnych. W drugiej połowie roku bardzo zintensyfikowała się współpraca z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH) w ramach projektu „Poland.Business Harbour”, kierowanego do białoruskich przedsiębiorców z sektora ICT. Do Wrocławia trafiło 10 takich projektów, które obecnie są obsługiwane przez ARAW.
- Dodatkowo toczy się kilka bardzo ciekawych przedsięwzięć, które mają szansę na realizację we Wrocławiu, natomiast ze względu na pandemię, decyzje jeszcze przed nami – mówi Aleksandra Kłonowska-Drozd, kierowniczka Zespołu ds. Obsługi Inwestora.
Mimo ciężkiej sytuacji wywołanej koronawirusem we Wrocławiu mamy się czym pochwalić. Nasze miasto, według ostatniego raportu fDi Intelligence FDI Strategy Awards 2020, otrzymało specjalne wyróżnienie w kategorii inwestycji typu BPO (Business Process Outsourcing).
Również w najnowszym rankingu najbardziej atrakcyjnych miast w Polsce pod kątem relokacji (w opracowaniu firmy ANTAL) Wrocław ponownie znalazł się w ścisłej czołówce, zajmując 3. pozycję.
Animacja środowiska biznesowego
Ważna w 2020 roku była animacja środowiska produkcyjnego aglomeracji wrocławskiej i dalszych okolic.
- Industry Leaders Club, jak nazwana została ta nowa inicjatywa, to platforma wymiany wiedzy i doświadczeń największych pracodawców z regionu, która w założeniu ma na celu inicjowanie nowych projektów, rozwiązywanie wspólnych problemów, analizę aktualnych wskaźników ekonomicznych i integrację biznesu – mówi Mateusz Jarzombek, dyrektor Centrum Wspierania Biznesu w ARAW.
Z inicjatywy Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej przygotowany został raport „Perspectives on Investing in Industry 4.0 in Wroclaw: Before, During and After the Covid-19 pandemic”. Wykonane badanie miało na celu zdiagnozowanie sytuacji sektora Przemysł 4.0 w aglomeracji wrocławskiej w kontekście pandemii oraz tego, jak przedstawiciele tej branży postrzegają jej skutki.
W tym duchu przeprowadzono także szereg spotkań pn. Przemysł 4.0: Made in Wroclaw. Wydarzenia skierowane były do managerów i specjalistów, którzy poszukują inspiracji do wprowadzania Przemysłu 4.0 w swoich fabrykach. Przedstawiciele liderów branży zaprezentowali innowacje wdrażane głównie przez firmy z Dolnego Śląska, ale projekt miał zasięg ogólnopolski.
Pomimo pandemii, udało się także przeprowadzić flagowe wydarzenie Agencji – Made in Wroclaw. – Wydarzenie tradycyjnie podzielone na konferencję i targi w całości odbyło się w formie online i było nieodpłatne dla wszystkich uczestników. Co więcej, wydarzenie było organizowane na wrocławskiej platformie Meeting Application. Konferencja trwała 3 dni, podczas których wystąpiło 25 panelistów, a wirtualne targi zgromadziły ponad 60 wystawców – podsumowuje Małgorzata Walichiewicz, koordynatorka wydarzenia.
Technologicznie i startupowo
Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej aktywnie współpracowała także ze startupami.
– W 2020 roku zorganizowaliśmy liczne wydarzenia adresowane do firm technologicznych i startupów. W tym roku szczególnie skupiliśmy się na Przemyśle 4.0 oraz technologiach kosmicznych. Weszliśmy też w liczne partnerstwa przy wydarzeniach mających na celu wsparcie firm w dobie pandemii oraz akcelerację ich biznesów. We wszystkich tych eventach brali udział goście nie tylko z Wrocławia, ale całej Polski, a także z zagranicy: np. z USA czy Niemiec – mówi Magdalena Wypych odpowiedzialna w ARAW za współpracę ze startupami.
Do wspomnianych wydarzeń można zaliczyć np. Science IT Up – zorganizowany w partnerstwie z Wrocławskiem Parkiem Technologicznym. W ramach projektu poruszano zagadnienia wykorzystania IT w branży związanej z tematyką Big Science, w tym branży kosmicznej. Natomiast kolejna edycja Startup Wrocław: Ewolucje – Nowa Rzeczywistość 2020 była podsumowaniem wpływ pandemii koronawirusa na startupy i ekosystem innowacji w naszym kraju.
Dzięki danym dostarczonym przez ARAW Wrocław zdecydowanie polepszył swoją pozycję w raporcie „Startup Ecosystem Rankings 2020” przygotowywanym przez portal StartupBlink. Wrocław, w porównaniu do zeszłego roku, podskoczył w rankingu o 36 pozycji, zajmując 171. miejsce wśród 1000 ekosystemów startupowych z całego świata.
ARAW szeroko promował udział wrocławskich startupów w badaniu „Polskie startupy 2020”. Ze względu na panującą sytuację, tegoroczny raport był dogłębną analizą kondycji ekosystemu startupowego w Polsce w obliczu pandemii, łącznie z rekomendacjami na przyszłość.
Współpraca z partnerami w aglomeracji
Pomimo niepewności związanej z pandemią nie zmniejszyło się zainteresowanie studiowaniem we Wrocławiu. – W ramach projektu Study in Wrocław zarejestrowaliśmy 250 zgłoszeń od kandydatów z Europy Wschodniej i Azji. Co więcej, dzięki przeniesieniu targów edukacyjnych w tryb online mieliśmy szansę dotrzeć do młodych ludzi z nowych krajów, w tym Indonezji, Etiopii czy Wietnamu. Z powodzeniem zrealizowaliśmy także projekt Skills for Studies, w którym przeprowadziliśmy dużą kampanię oferty Uniwersytetu Przyrodniczego w Rosji, Kazachstanie, Gruzji, na Ukrainie i Białorusi – podsumowuje Tomasz Śpiewak, dyrektor Centrum Promocji Usług.
W ramach projektu Dobry staż – lepsze jutro ARAW zorganizował także praktyki zawodowe dla 126 uczniów wrocławskich szkół zawodowych. Nowe umiejętności w 54 firmach aglomeracji zdobyli m.in. przyszli ekonomiści, mechatronicy, fryzjerzy czy logistycy. Ponadto odbyły się szkolenia dla nauczycieli, zajęcia dodatkowe dla uczniów z podstaw przedsiębiorczości i zajęcia branżowe, a szczególnie uzdolnieni uczniowie otrzymali stypendia.
Współpraca z samorządami aglomeracji nakierowana była na wdrażanie standardów obsługi inwestora. Pracownicy ARAW przeprowadzili cykl szkoleń dla kilkudziesięciu gmin m.in. z marketingu terytorialnego czy zarządzania strategicznego rozwojem gospodarczym.
Rok 2020 okazał się szczególnie korzystny dla rozwoju infrastruktury w samorządach. Dzięki pozyskanym środkom z Unii Europejskiej w 9 podwrocławskich gminach powstaną drogi rowerowe oraz parkingi P&R i B&R za ponad 30 mln zł.
Na bieżąco w internecie i w druku
Pandemia również wymusiła zmianę pracy redakcji portali internetowych prowadzonych przez ARAW (www.wroclaw.pl, VisitWroclaw.eu, Go.wroclaw.pl).
Na stronie wroclaw.pl już w marcu utworzono serwis specjalny poświęcony koronawirusowi. Prowadzony był w trzech wersjach językowych – oprócz polskiej również angielskiej i ukraińskiej. Polską wersję platformy odwiedziło ponad 700 tys. internautów, angielską 15 tys. osób, a ukraińską 5 tysięcy. Łącznie zamieszczono około 800 informacji. Opisywano działania miasta i rządu, akcje społeczne i inicjatywy mieszkańców. Na bieżąco zamieszczane były raporty dzienne Urzędu Miejskiego. Najważniejsze informacje były wysyłane do mieszkańców w newsletterze, który trafiał do blisko 20 tys. osób. - Bardzo szybko zareagowaliśmy na bieżącą sytuację - mówi redaktor naczelna portalu Ewa Waplak.
Od stycznia do grudnia 2020 roku w serwisie zamieszczono ponad 2500 informacji z różnych dziedzin tematycznych (wiadomości dla mieszkańca, komunikacja, kultura i rozrywka, wiadomości z urzędu, sport i rekreacja, biznes i gospodarka, turystyka).
Miniony rok przyniósł też nowe wyzwania w kwestii komunikacji miasta z mieszkańcami Wrocławia. - W 2020 roku rozwinęliśmy dział wideo. Stałym punktem są podsumowania najważniejszych wiadomości z Wrocławia, tłumaczone również na język migowy. To również rozwój biuletynu Wroclaw.pl, który z miesięcznika, poprzez wydawanie dwa razy w tygodniu w okresie jesiennym, pod koniec roku stał się tygodnikiem i jest dystrybuowany w nakładzie około 80-100 tys. miesięcznie – podsumowuje Adrian Staniszewski, dyrektor ds. Komunikacji Społecznej w ARAW.
Dystrybucja biuletynu podczas lockdownu realizowana była bezpośrednio do skrzynek pocztowych czy przy współpracy z jednostkami miejskimi, które dostarczały pomoc do mieszkańców.
- W okresie pandemii nie zapomnieliśmy o seniorach, do których w pierwszym etapie pandemii trafiło ponad 50 tys. biuletynów z bieżącymi informacjami oraz poradami, jak radzić sobie w dobie COVID-19 – dodaje Adrian Staniszewski.
#Wrocław.TV – wideo formatem numer 1 współczesnej komunikacji
Jak wspomniano, w 2020 roku Dział Komunikacji wkroczył na nowy obszar, jakim jest produkcja materiałów wideo. Udało się stworzyć kilkaset materiałów filmowych, kilkanaście transmisji online z ważnych miejskich wydarzeń oraz kilka tutoriali, które wygenerowały w social mediach na kanałach związanych z Wrocławiem (YouTube, Facebook) ponad 2 miliony wyświetleń.
- Dzięki temu jesteśmy jeszcze bliżej mieszkańców, a treści podawane są w atrakcyjnej dla nich formie. Poza tematami ważnymi dla wrocławian związanymi z komunikacją miejską, inwestycjami czy zdrowiem, poprzez materiały wideo staramy się też tłumaczyć, jak działa miasto, jak z niego korzystać i co nam oferuje – mówi Janusz Krzeszowski, kierownik działu wideo.
Wsparcie lokalnego biznesu
Redakcja portalu Wroclaw.pl organizowała również akcje wspierające przedsiębiorców i branże dotknięte podczas obydwu zamknięć, które wpłynęły na krajową i lokalną gospodarkę. Wiosną i jesienią uruchomiono bazę pubów, barów, restauracji, które swoje usługi proponowały z dostawą do domu lub na wynos – w ramach zestawienia #WroclawNaWynos. Do bazy zgłosiło się każdorazowo około 500 podmiotów.
W grudniu natomiast uruchomiono bazę Prezenty z Wrocławia. W jednym miejscu zgromadzono ponad 200 ciekawych i nieszablonowych pomysłów na świąteczne podarunki, które powstają we Wrocławiu. Lista została opublikowana na stronach serwisu VisitWroclaw.eu, aby zarówno mieszkańcy jak i turyści (wirtualni) mogli zakupić na święta prezenty #MadeInWroclaw.
30 Kreatywnych i inne działania społeczne
W 2020 roku po raz szósty redakcja portalu Wroclaw.pl zrealizowała projekt 30 Kreatywnych Wrocławia. W specjalnym serwisie zaprezentowano sylwetki i sesje zdjęciowe dla kreatywnych wrocławian z dziedzin: sztuka, dizajn, nauka, biznes, społeczeństwo, a całość projektu zakończyła gala online wręczenia statuetek. Była to pierwsza tego rodzaju transmisja w historii miasta – zrealizowana w 100% w technologii wirtualnej, w ramach której prowadzący i odbierający wyróżnienia nagrywani byli na największym w Polsce greenscreenie dostępnym we wrocławskiej instytucji – Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA.
Także po raz kolejny ARAW organizował na zlecenie miasta proces zgłaszania i głosowania na projekty Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. W tegorocznym głosowaniu wzięło udział 95 206 osób, głosów ważnych oddano 91 085. To o ponad 8 tysięcy głosów więcej niż w roku ubiegłym.
Frekwencyjnym sukcesem kończy się 2020 r. również dla akcji Zmień piec. W minionym roku na programy dotacyjne miasto wydało prawie 16 mln złotych, a do końca 2020 r. do Wydziału Środowiska i Rolnictwa wpłynęło ponad 1500 wniosków w ramach programu KAWKA Plus. To efekt intensywnej akcji informacyjnej, która z powodu pandemii również częściowo przeniosła się do sieci.
- „Zmień piec" to obecnie największa kampania informacyjno-promocyjna skierowana do mieszkańców Wrocławia. Ambitny cel – czyli wymiana blisko 20 tys. nieekologicznych źródeł ciepła w 5 lat – sprawia, że planując nasze działania musimy pamiętać o różnych grupach odbiorców – mówi Dorota Osowska, kierownik projektu „Zmień piec” w ARAW.
- Cieszymy się, że pomimo pandemii COVID-19, rok 2020 możemy zaliczyć jako udany dla projektów społecznych realizowanych przez ARAW SA na zlecenie i przy współpracy z miastem Wrocław. Z nadzieją patrzymy też na rok 2021, który będzie pełny dalszych wyzwań i mamy ogromną nadzieję na bliższe kontakty z mieszkańcami Wrocławia – podsumowuje Przemysław Wronecki, kierownik projektów społecznych w ARAW.