www.wroclaw.pl

ARAW – podsumowanie naszych działań w roku 2024

– W tym nadal trudnym gospodarczo czasie, współpraca i integracja ekosystemu to sprawa fundamentalna. Udało się dzięki niej przyciągnąć do aglomeracji wrocławskiej kolejne projekty, zarówno produkcyjne, jak i z sektora nowoczesnych usług biznesowych. Rok 2024 obfitował także w wiele wydarzeń organizowanych lub współorganizowanych przez ARAW – podsumowuje prezes Magdalena Okulowska.

– Postawiliśmy na doskonalenie naszych sposobów komunikacji za pośrednictwem kanałów Wroclaw.pl, jak również położyliśmy nacisk na wiedzę i edukację. Miało to swoje odzwierciedlenie zarówno w przygotowanych przez nas opracowaniach (raport o potencjale badawczo-rozwojowym w aglomeracji), jak i największym wydarzeniu Made in Wroclaw, organizowanym w tym roku pod hasłem Stage of Knowledge. Rosnące otoczenie technologiczne i liderujący w Polsce ekosystem startupowy to dobre wejście nie tylko w kolejny rok, ale całą przyszłą dekadę, w której powalczymy o to, by Wrocław stał się jeszcze bardziej rozpoznawalnym hubem innowacji – dodaje. 

Gospodarcza strona aglomeracji wrocławskiej

Mijający rok można uznać za udany, jeśli weźmiemy pod uwagę podstawową działalność ARAW, jaką jest pozyskiwanie i obsługa inwestorów zagranicznych. Nasz zespół Invest in Wroclaw prowadził ponad 20 projektów reprezentujących branże IT, SSC, motoryzacyjną, spożywczą, energetyczną, produkcyjną czy technologiczną. – Solventum, Walki, Lapp, Pyszne.pl, Ryanair, Persán, Bosch czy Mercedes-Benz to tylko niektóre przykłady firm, które zdecydowały się na rozwój swojej działalności w aglomeracji. Są także z sukcesem pozyskane projekty, których decyzję o otwarciu biura we Wrocławiu już znamy, ale jest jeszcze za wcześnie, by to komunikować – podsumowuje Aneta Herbuś, kierowniczka Działu Obsługi Inwestora. – Pamiętajmy przy tym, że obecna sytuacja gospodarcza na świecie sprawia, że mimo wszystko decyzja o inwestycji zagranicznej dla firm stanowi pewne wyzwanie – dodaje. Pomimo to kończymy rok z osiągnięciami w tym zakresie, a Wrocław w rankingach prestiżowego fDi Magazine „European Cities and Regions of the Future 2024” został wyróżniony jako miasto najbardziej przyjazne dla biznesu, zajął czołowe miejsce w klasyfikacji generalnej wśród miast średniej wielkości, jak również pod względem najlepszego kapitału ludzkiego. 

Invest in Wroclaw to także stałe działania komunikacyjne – prowadzenie serwisu internetowego i kanałów informacyjno-promocyjnych w mediach społecznościowych dla potencjalnych inwestorów zagranicznych, jak i tych już działających na terenie aglomeracji. W tym roku skupiliśmy się też na przygotowaniu serwisu informacyjnego dla pracowników, mieszkańców czy studentów, szczególnie międzynarodowych. 

Serwis Live in Wroclaw stanowi dla nich kompendium wiedzy na temat różnych aspektów funkcjonowania w Polsce. Ponadto wraz z firmą Antal przygotowaliśmy raport o potencjale badawczo-rozwojowym aglomeracji „Research and Development Potential in the Wroclaw Agglomeration”, jak również we współpracy z partnerami merytorycznymi przygotowaliśmy nową wersję publikacji dla inwestorów „Driven by Knowledge, People & Innovation 2024”.

W roku 2024 nie zabrakło imprez gospodarczych, które na stałe zagościły w kalendarzu – to przede wszystkim targi MIPIM w Cannes, PAIH Forum Biznesu, Web Summit, ABSL Diamonds, Oslo Innovation Week czy Forum Ekonomiczne w Karpaczu. – Udział Wrocławia w tak prestiżowych wydarzeniach jest bardzo ważny w kontekście promowania marki miasta i jego potencjału. Wszyscy jednak zdajemy sobie sprawę, że najważniejszym tego typu eventem jest dla nas październikowy Made in Wroclaw, który przygotowujemy sami od początku do końca i który jest okazją do pochwalenia się technologią i innowacjami, jakie tu lokalnie powstają – podkreśla Mateusz Jarzombek, dyrektor Centrum Wspierania Biznesu. 

Tegoroczna, ósma już edycja Made in Wroclaw, która odbyła się pod hasłem Stage of Knowledge, była połączeniem konferencji biznesowej ze strefą Expo, Tech Galą z konkursem dla startupów, jak również nowością – VC Demo Day. 

Made in Wroclaw 2024

Jeden z paneli Made in Wroclaw 2024

Edukacja dla lepszego startu na rynku pracy

Istotną część naszych działań stanowi prowadzenie inicjatyw na polu edukacyjnym. Zależy nam bowiem, żeby uczniowie szkół średnich, stojący na progu wyboru ścieżki swojej przyszłej kariery, mieli wiedzę na temat tego, jakie branże są najbardziej perspektywiczne i na jakie umiejętności jest największe zapotrzebowanie wśród firm działających w aglomeracji wrocławskiej. 

Możliwość rozwinięcia nowych kompetencji i zdobycia praktycznej wiedzy dają dwa duże projekty edukacyjne, na które pozyskaliśmy dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska. To „Zawodowo w przyszłość” realizowany dla 5 szkół zawodowych i branżowych, jak również nowy projekt „Szkoła z perspektywami”, w którym uczniom 12 szkół realizujących kształcenie ogólne zapewniamy szeroki pakiet dodatkowych zajęć, w tym także zajęcia we współpracy z lokalnymi firmami. W obu projektach swoje kompetencje mogą rozwijać nie tylko uczniowie, ale też nauczyciele z tych szkół – podkreśla Tomasz Śpiewak, dyrektor Centrum Projektów Partnerskich.  

kampania STEM

Materiał wideo przygotowany w ramach kampanii STEM

Bardzo ważna w tym kontekście stała się przeprowadzona w tym roku kampania „STEM – chart your future promująca STEM wśród młodzieży, ze szczególnym naciskiem na dziewczęta, z wykorzystaniem dobrych praktyk reprezentowanych przez inwestorów działających na terenie aglomeracji. W kampanii wideo przedstawiono historie pracowników sześciu firm: 3M, GKN Automotive, Amazon, Govecs, BASF i Collins Aerospace. Rok 2024 to również kontynuacja projektu z długą tradycją – Study in Wroclaw – w którym pozyskujemy studentów zagranicznych na 7 wrocławskich uczelni i promujemy ich ofertę kształcenia za granicą. 

Akademia Study

Akademia Study in Wroclaw 2024

W ramach grantu otrzymanego od firmy Intel udało się rozpocząć proces tworzenia laboratorium cyfrowego prototypowania i wytwarzania układów mechanicznych i mechatronicznych w Centrum Placówek Kształcenia Zawodowego. Laboratorium powstaje na potrzeby zajęć interdyscyplinarnych prowadzonych w formie projektów. Wyposażenie zakupione w ramach grantu w wysokości niemal 800 tys. zł, pozwoli młodym ludziom uczyć się m.in. rysunku technicznego, projektowania i modelowania 3D, programowania mikrokontrolerów i mikrokomputerów, a na końcu testowania powstałych prototypów układów mechatronicznych i mechanicznych. 

Startup Wroclaw znów w czołówce

Za naszym ekosystemem startupowym kolejny udany rok! Wrocław wzmacnia swoją pozycję oraz rozpoznawalność w Polsce i na arenie międzynarodowej, pozyskuje nowych partnerów i tworzy coraz silniejszy hub technologiczny. Pozostajemy w czołówce polskich regionów pod względem liczby powstających startupów według raportu Polskie Startupy 2024 i dbamy o to, aby nasz potencjał i kapitał ludzki były jak najlepiej wykorzystane – mówi Paulina Muszyńska, kierowniczka Startup Wroclaw. 

Web Summit

Reprezentacja Wrocławia na Web Summit w Lizbonie

Rok 2024 to organizacja licznych spotkań dla przedsiębiorców: trzykrotnie odbył się Startup WRO Meetup (wydarzenia te zgromadziły ponad 700 uczestników), w czerwcu konferencja Evolutions 2024: Meetup & Showcase – największy startupowy event w regionie, podczas którego zorganizowaliśmy 10 warsztatów na dwóch poziomach, konferencję i konkurs startupowy z 6 finalistami. Wydarzenie zgromadziło ponad 450 uczestników. Ponadto gościnnie zorganizowaliśmy we Wrocławiu 2 wydarzenia Pitch Me Baby, podczas których innowatorzy mogli poćwiczyć sztukę prezentacji i przyjmowania feedbacku przed zgromadzoną publicznością. 

Zespół Startup Wroclaw wspomógł organizację wydarzenia Made in Wroclaw, w szczególności elementów skierowanych do startupów i MŚP. Ponad 45 innowacyjnych firm wystawiło się na Expo, a 3 startupy zostały nagrodzone w konkursie podczas Tech Gali. Dodatkowo tegoroczna edycja została uzupełniona o całkowicie nowe wydarzenie o nazwie VC Demo Day, którego celem było zintegrowanie środowiska inwestorskiego ze startupowym. 

Wsparcie pracowników zagranicznych

W mijającym roku kontynuowaliśmy wsparcie dla kluczowych inwestorów w postaci pomocy ich pracownikom przy przygotowywaniu dokumentów niezbędnych do uzyskania zezwoleń na pracę, zezwoleń na pobyt czasowy i pracę, zezwoleń na pobyt rezydenta długoterminowego UE, zezwoleń na pobyt stały, obywatelstwa oraz wpisu do ewidencji zaproszeń. Ponadto prowadziliśmy doradztwo dla firm w zakresie tych procedur i składaliśmy w imieniu inwestorów oraz ich pracowników wnioski do Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

 – W sumie współpracowaliśmy z ponad 20 inwestorami z terenu aglomeracji, rozpoczęliśmy współpracę z 649 nowymi pracownikami zagranicznymi i otrzymaliśmy 626 zezwoleń na pobyt i pracę. To bardzo dobry wynik, biorąc też pod uwagę intensywny czas zmian organizacyjnych w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim – podsumowuje Jakub Frączyk, kierownik Działu ds. Wsparcia Pracowników Zagranicznych. – Dzięki naszej działalności cudzoziemcy oraz ich rodziny czują się we Wrocławiu i aglomeracji komfortowo i bezpiecznie, otoczeni są opieką i zostają tu na dłużej. Świadczy o tym ogromna liczba powracających do nas klientów – dodaje. 

Evolutions 2024

 Evolutions: Meetup & Showcase 2024

Komunikacja z mieszkańcami Wrocławia i regionu

Komunikacja z mieszkańcami to istotna część działalności ARAW. Do mieszkańców Wrocławia i aglomeracji docieramy z informacją, wykorzystując różne kanały i formy komunikacji. Rok 2024 to kolejny okres rozwoju portalu www.wroclaw.pl. W porównaniu do 130 milionów odsłon z 2023 roku, w ostatnich 12 miesiącach odnotowaliśmy ponad 150 mln wyświetleń. Redakcja portalu opublikowała bliski 6000 artykułów, co oznacza, że średnio miesięcznie powstawało ok. 500 nowych treści na portalu.

Wroclaw.pl statystyki

Podsumowanie roku 2024 portalu www.wroclaw.pl w liczbach

Na portalu – jak co roku – poruszaliśmy wszelkie tematy dotyczące miasta i mieszkańców: gospodarcze, kulturalne, ekologiczne, edukacyjne, zdrowotne, sportowe czy wydarzeniowe. W jeszcze większej mierze skupiliśmy się na tematach osiedlowych, skontaktowaliśmy się z przedstawicielami  wszystkich 48 osiedli (m.in. Radami Osiedli), a tylko w listopadzie 2024 r. opublikowaliśmy 45 tekstów osiedlowych. 

Publikowaliśmy także serwisy specjalne, np. podczas wyborów samorządowych, Świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia, na Wszystkich Świętych, na wakacje, na majówkę czy na mistrzostwa Europy w piłce nożnej EURO 2024. Z wybranych wydarzeń, np. ze startu Tour de Pologne we Wrocławiu, Finału WOŚP czy wyborów, prowadziliśmy całodniowe relacje na żywo. Publikowaliśmy również plebiscyty (np. na Psią Piękność Wrocławia), sondy, w których mieszkańcy wyrażali swoje zdanie w różnych tematach dotyczących życia we Wrocławiu oraz quizy i historyczne galerie zdjęciowe. Mocniej w 2024 roku promowaliśmy także wrocławskie inwestycje, w tym serwis #InwestycjeWRO, zdecydowaliśmy się również na powrót plebiscytu 30 Kreatywnych Wrocławia, organizowanego przez www.wroclaw.pl. Ogłosiliśmy 8. edycję konkursu, do którego wpłynęło rekordowe 316 zgłoszeń.

W trudnych momentach szukamy rzetelnej i sprawdzonej informacji

Absolutnie rekordowym w historii portalu miesiącem okazał się wrzesień. To między innymi dzięki rzetelnemu i skutecznemu informowaniu mieszkańców o sytuacji powodziowej w mieście udało się nam osiągnąć aż 19,5 mln wyświetleń. Tego tematu dotyczył też najbardziej poczytny artykuł 2024 roku relacja z powodzi na Dolnym Śląsku i sytuacji alarmowej na Odrze we Wrocławiu wygenerowała aż 1,2 mln odsłon – mówi wiceprezes zarządu ARAW, Adrian Staniszewski. 

Dzięki integracji danych z portalu IMGW, bezpośrednio na stronach www.wroclaw.pl prezentowane były aktualne stany wód w rzekach wraz z informacją o stanach alarmowych. Ogółem serwis powodziowy wygenerował ponad 2,5 miliona wejść, co tylko dowodzi, jak ważny był to temat dla wrocławian. Na bieżąco informowaliśmy mieszkańców o poziomach rzek, stanach alarmowych, a nawet udostępniliśmy widok na rzekę z kamery na żywo. 

Stany Odry

Moduł z aktualnym stanem rzek pobierający dane z IMGW stworzony przez zespół IT w ARAW

Tak jak co roku, dużą popularnością cieszyły się rozkłady jazdy oraz tematy związane z komunikacją, czyli zmiany rozkładów, ceny biletów, wypadki i utrudnienia. Artykuły zebrały łącznie aż 51 mln wejść. Średnia wyświetleń treści portalu w pozostałych miesiącach 2024 roku to ok. 12-13 milionów.

Nie samymi newsami żyje www.wroclaw.pl. W serwisie wydarzeniowym www.wroclaw.pl/go w 2024 roku opublikowaliśmy 51 zestawień weekendowych, które zawierały średnio po 100 wydarzeń z Wrocławia. Do samej bazy w roku 2024 trafiło kilkanaście tysięcy wydarzeń, a serwis zebrał 6 milionów wejść. Najczęściej klikane tematy to Wrocław na Weekend, koncerty oraz repertuar kin. Wprowadziliśmy również całkowicie nową odsłonę newslettera wydarzeniowego, która spodobała się odbiorcom, czego dowodem jest ponad 1400 nowych zapisów – podsumowuje Anna Gaździcka, kierowniczka Działu Rozwoju.  

Nowe rozwiązania technologiczne IT, czyli to, co ważne, a nie zawsze widoczne jest gołym okiem

Wiele zadziało się również w serwisach www.wroclaw.pl pod kątem bezpieczeństwa. W jednym z najważniejszych projektów wrocławskich, czyli we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim, Zespół IT wprowadził szereg zmian technicznych, podnosząc tym samym wydajność serwisu oraz zwiększając bezpieczeństwo użytkowania. Dzięki temu wasze dane są u nas bezpieczne, a strona szybciej działa, co podkreśliły przeprowadzone w 2024 roku testy bezpieczeństwa. 

Zespół IT na bieżąco wspiera nowe rozwiązania i tworzy komponenty na stronę, aby mieszkańcy mieli łatwość poruszania się w serwisie. Poza wyszukiwarką odpadów oraz grą Sortowniś, w roku 2024 zespół stworzył narzędziownik na stronie głównej www.wroclaw.pl, który bezpośrednio kierował do najważniejszych artykułów dotyczących m.in. powodzi na Dolnym Śląsku. Komponent był również stosowany przy głosowaniu na WBO 2024 czy w okresie Wszystkich Świętych.

W ramach Kampanii przeciwdziałania hałasowi we Wrocławiu” oddaliśmy do dyspozycji mieszkańców w 2024 roku nowoczesną stronę internetową www.wroclaw.pl/halas. To nie tylko baza wiedzy o hałasie w mieście, ale także praktyczne narzędzie pozwalające lepiej zrozumieć i monitorować klimat akustyczny Wrocławia. 

dejcie spać

Widok strony na temat kampanii przeciwdziałania hałasowi we Wrocławiu

We współpracy z Wydziałem Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia od lat powiadamiamy – na bieżąco – mieszkańców o zmianach w rozkładach jazdy MPK Wrocław, dostosowując je do nadchodzących świąt, a także zapewniamy bieżące wsparcie techniczne. To jedna z najchętniej odwiedzanych przez czytelników www.wroclaw.pl stron.

rozkład jazdy

Widok strony z rozkładami jazdy MPK Wrocław

Drukowany biuletyn informacyjny

W drukowanym biuletynie Wroclaw.pl, który jest szeroko dystrybuowany w całym mieście, a nawet w pojazdach MPK, piszemy o sprawach ważnych dla Wrocławia. W roku 2024 ukazało się 49 numerów periodyku, co dało w sumie 980 stron aktualnych informacji o mieście. Pisaliśmy o najważniejszych inwestycjach (np. Bastionie Sakwowym, remontach kamienic, pracach drogowych), przedstawiliśmy Pakiet dla Południa, bezpłatną ofertę spędzenia wolnego czasu na poszczególnych osiedlach latem, przypomnieliśmy o ważnych datach i kryteriach naboru do przedszkoli i szkół we Wrocławiu, pomocy zwierzętom czy kampaniach jak WBO, Akcja Segregacja, Wrocławski Tydzień Zdrowia, Europejski Tydzień Mobilności. 

biuletyn wroclaw.pl

Przykładowe wydania biuletynu Wroclaw.pl w 2024 r.

2024 to również rok wyborów samorządowych, 20 lat Polski w Unii Europejskiej i powodzi – a my trzymamy rękę na pulsie i piszemy o tym, co najważniejsze, więc nie zabrakło i tych tematów. Ale przede wszystkim zachęcamy mieszkańców Wrocławia do interesowania się z tym, co dzieje się w ich najbliższym otoczeniu, dlatego dział Nasze osiedla zajmuje teraz nie jedną, ale dwie strony i pomieści wiadomości nawet z 11 osiedli w jednym numerze przypomina Anna Aleksandrowicz, redaktor naczelna drukowanego Wroclaw.pl. Wydaliśmy też specjalny numer po angielsku visitwroclaw.eu z myślą o zagranicznych turystach. 

Nowe wyzwania i doświadczenia realizacji wideo

W 2024 powstało ponad 1000 materiałów rolek, newsów i streamingów, które w social mediach (YouTube, Facebook, Instagram, Tik Tok) i na stronach www, wygenerowały 48 milionów wyświetleń, co stanowi ponad dwukrotny wzrost w porównaniu do roku 2023. W tym czasie na kanale YouTube przybyło ponad 14,5 tysiąca nowych subskrybentów. Realizacje wideo w tym roku koncentrowały się na materiałach pionowych, dostosowanych do emisji w social mediach, zwiększeniu dostępności – rolki z tłumaczeniem na Polski Język Migowy oraz wykorzystaniu najnowszych form realizacji – tak w dużym skrócie można podsumować rok 2024 roku w produkcji wideo.  

Podsumowanie realizacji wideo w 2024 roku w liczbach

Jesteśmy wszędzie tam, gdzie dzieją się rzeczy ważne dla miasta i jego mieszkańców. Podczas stanu zagrożenia powodziowego rzetelnie i na bieżąco relacjonowaliśmy sytuację, wydając komunikaty w formie rolek z tłumaczeniem na Polski Język Migowy, streamingi z przejścia fali kulminacyjnej przez miasto oraz realizując materiały na terenach znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji. Nasze materiały powodziowe uzyskały blisko 14 milionów wyświetleń w social mediach we wrześniu 2024 roku. Byliśmy wśród mieszkańców i dla mieszkańców wylicza Janusz Krzeszowski, szef Działu Wideo. 

realizacje wideo

Przykładowe realizacje wideo w 2024 r.

W mijającym roku realizowaliśmy materiały wideo z postępów największych inwestycji realizowanych we Wrocławiu, wspieraliśmy projekty miejskie, takie jak np. Farma Miejska, Pokochaj wrocławskie targowiska, kampanię "odpadową" i "hałasową" oraz najważniejsze imprezy gastronomiczne, które odbywały się w mieście. Nie pozostajemy także w tyle w wykorzystaniu nowoczesnych technologii. W mijającym okresie zrealizowaliśmy ujęcia do spotów dla Made in Wroclaw z wykorzystaniem drona FPV, korzystamy z narzędzi sztucznej inteligencji w produkcji newsowej, by nasze materiały były jeszcze ciekawsze i bardziej angażujące widza.

Projekty społeczne dla wrocławian

Rok 2024 był kolejnym rokiem sukcesywnego rozwoju działalności promocyjno-informacyjnej na rzecz mieszkańców Wrocławia. W mijającym roku, zrealizowaliśmy w sumie blisko 50 odsłon miejskich kampanii informacyjnych. Podczas realizacji taki wielu działań komunikacyjnych, staraliśmy się zadbać o wysoką skuteczność i jakość podejmowanych inicjatyw, a także jak największą dostępność i inkluzywność dla mieszkańców Wrocławia – podsumowuje Przemysław Wronecki, dyrektor Centrum Promocji. 

projekty statystyki

Podsumowanie projektów społecznych w 2024 roku w liczbach

Jednym z sukcesów 2024 roku okazała się XII edycja Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, w której mieszkańcy wykazali się wysokim zaangażowaniem, oddając prawie 70 tysięcy głosów. W rezultacie wybrano 19 projektów o łącznej wartości 33 milionów złotych, co świadczy o efektywności przeprowadzonej kampanii promocyjnej i wsparcia IT. 

wbo 2024

Podsumowanie kategorii projektów wybranych do realizacji w WBO 2024

Istotnym projektem była kampania informacyjna dotycząca nowego Planu Ogólnego dla Wrocławia. Dzięki intensywnym działaniom komunikacyjnym udało się skutecznie dotrzeć do mieszkańców z informacjami o planowanych zmianach w przestrzeni miejskiej i zebrać cenne uwagi od społeczności lokalnej. Wrocławianie złożyli ponad 9 tysięcy wniosków, które w kolejnym etapie podlegają analizie i weryfikacji. W 2025 roku projekt Planu Ogólnego dla miasta Wrocławia zostanie poddany konsultacjom społecznym.

Równolegle prowadzono kompleksową kampanię informacyjną o Pakiecie dla Południa, w ramach której zorganizowano cykl spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami południowych osiedli Wrocławia. Wydarzenia te przyciągnęły licznych uczestników, którzy aktywnie włączyli się w dyskusję o przyszłości tej części miasta. Łącznie zebrano niemal 900 uwag i opinii, dzięki którym udało się lepiej dostosować planowane inwestycje do potrzeb lokalnej społeczności. Przygotowane materiały informacyjne pomogły mieszkańcom zrozumieć skalę i znaczenie planowanych przekształceń infrastrukturalnych. Propozycje zmian podsumowano i przedstawiono 26 listopada podczas spotkania w szkole przy ul. Asfaltowej. 

pakiet dla południa

Warsztaty w ramach konsultacji społecznych w temacie Pakietu dla Południa

Największe wyzwanie komunikacyjne 2024 jak przekonać do segregacji?

W obszarze edukacji ekologicznej zrealizowano kompleksową kampanię "odpadową", która została przeprowadzona w czterech strategicznych etapach: identyfikacja problemu, analiza przyczyn, obalanie mitów oraz prezentacja dobrych praktyk mieszkańców. 

Kampania stanowiła przełomowy projekt edukacyjno-informacyjny, który odpowiadał na poważny problem miejski. Badania przeprowadzone przez Politechnikę Wrocławską wykazały alarmujący stan – aż 68% odpadów w mieście jest nieprawidłowo segregowanych, co generuje znaczące koszty dla miasta i negatywnie wpływa na środowisko. Szczegółowa analiza pokazała, że największy problem stanowią bioodpady (30% źle posegregowanych odpadów), następnie odpady papierowe i plastikowe (po 15%) oraz szkło (8,5%).

cele kampanii

Cele komunikacyjne kampanii odpadowej

Działania komunikacyjne prowadzono wielokanałowo, wykorzystując media społecznościowe, reklamę typu outdoor (w tym 60 tylnych szyb autobusów, ponad 200 nośników SIM i ponad 600 wiat śmietnikowych), a także telewizję, radio i prasę. Kampanię wzmocniono poprzez oznakowanie 500 wiat śmietnikowych i dystrybucję 60 tysięcy ulotek w lokalizacjach o najniższym poziomie segregacji. 

Znaczenie kampanii wykracza poza standardowe działania informacyjne. Odpowiadała ona na realne problemy zgłaszane przez mieszkańców, takie jak brak miejsca na pojemniki w małych mieszkaniach czy trudności z bioodpadami. Co ważne, nie ograniczała się do samej edukacji  wprowadzała praktyczne rozwiązania i wskazówki, jednocześnie informując o konsekwencjach finansowych nieprawidłowej segregacji.

Innowacyjnym elementem kampanii było stworzenie edukacyjnej gry Sortowniś, w którą można zagrać online za pośrednictwem dowolnych urządzeń z dostępem do Internetu. Gra pozwala mieszkańcom na rozwianie wątpliwości, do jakiego pojemnika powinny trafić poszczególne frakcje odpadów. Polega na przyporządkowaniu spadających odpadów do właściwych pojemników. Gra spełnia standardy WCAG, wobec czego jest dostępna cyfrowo dla każdego użytkownika. Wywołała ona duże zainteresowanie wśród uczestników, jak i przedstawicieli innych miast podczas konferencji Local SoMe 2024. 

sortowniś

Kadr z gry Sortowniś

Przydatnym rozwiązaniem dla mieszkańców była też stworzona przez zespół IT wyszukiwarka odpadów zawierająca ponad 2000 zapytań z dokładnym określeniem, do jakiego kubła wyrzucić poszczególne odpady.

wyszukiwarka odpadów

Widok wyszukiwarki odpadów

Kampania wyróżniała się przemyślaną segmentacją odbiorców, kierując dedykowane przekazy do różnych grup wiekowych – od dzieci i młodzieży, przez aktywnych zawodowo dorosłych, po seniorów. Każda z tych grup otrzymywała komunikaty dostosowane do swoich potrzeb i możliwości. Szczególnie istotne było wykorzystanie nowoczesnych form komunikacji, które pozwoliły dotrzeć do młodszego pokolenia.

Dzięki takiemu kompleksowemu podejściu kampania miała szansę nie tylko zwiększyć świadomość ekologiczną mieszkańców, ale przede wszystkim doprowadzić do rzeczywistej zmiany ich zachowań w zakresie segregacji odpadów. Połączenie edukacji z konkretnymi rozwiązaniami i jasno określonymi konsekwencjami stworzyło solidne podstawy do długotrwałej zmiany nawyków wrocławian w zakresie gospodarowania odpadami.

Znaczącym osiągnięciem była również realizacja cyklu edukacyjnego Farma Miejska, składającego się z 4 odcinków, który dotarł do ponad 30 tysięcy odbiorców. Dużym sukcesem okazała się kampania Pokochaj wrocławskie targowiska, która objęła 5 targowisk miejskich. W ramach projektu opracowano spójną identyfikację wizualną oraz przygotowano kompleksowy raport otwarcia. Mieszkańcy mogli poznawać lokalne targowiska dzięki cyklicznej audycji w Radiu RAM. 

audycja jemiołowa

Wywiad z zarządcą Ryneczku Jemiołowa podczas audycji na żywo w Radio RAM

Dla aktywnych uczestników kampanii, którzy dzielili się swoimi targowymi historiami, przygotowano 1000 kubłów na bioodpady. Dodatkowo stworzono limitowaną edycję torby zakupowej nawiązującej do wrocławskich tradycji kupieckich. Powstanie również mural promujący targowiska. Na wiosnę 2025 roku zaplanowano drugą odsłonę kampanii ze wzmocnioną ekspozycją outdoorową. Rozpoczęto także ambitny projekt Piątka dla Planety we współpracy z Sylwią Majcher, promujący zasady less waste i zrównoważonego stylu życia. 

bazar Komandor

Stoisko na Bazarze Komandor w ramach kampanii Pokochaj Wrocławskie Targowiska

Na szczególną uwagę zasługuje kompleksowa kampania Zmień piec, realizowana od sierpnia do grudnia 2024 roku. W ramach dwóch z czterech zaplanowanych odsłon skupiono się na edukacji i obalaniu mitów dotyczących wymiany pieców oraz promocji programu Czyste Powietrze. Drugi etap koncentrował się na informowaniu o uchwale antysmogowej i konieczności wymiany pieców do 3 klasy ekologicznej. Wyjątkowym elementem kampanii były wspólne patrole strażników miejskich i urzędników, którzy prowadzili bezpośrednie rozmowy z mieszkańcami, udzielając praktycznych informacji i wsparcia w procesie wymiany pieców.

zmień piec

Patrol Straży Miejskiej w ramach kampanii Zmień Piec

Istotnym elementem działań promocyjnych była obecność strefy Wroclaw.pl na kluczowych wydarzeniach miejskich, w tym na Wrocławskiej Nocy Literatury, Festiwalu Krasnoludków i WrocWalk. Mieszkańcy mieli okazję zapoznać się ze ścianką ABC mieszkańca, przedstawiającą odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, sprawdzić planowane inwestycje w swojej okolicy oraz wybić pamiątkową monetę. 

wroc walk

Stoisko wroclaw.pl podczas wydarzenia WrocWalk

Z sukcesem zorganizowaliśmy także uroczyste otwarcie Bastionu Sakwowego, które przyciągnęło licznych mieszkańców zainteresowanych historią i nowo udostępnioną przestrzenią miejską. Szczególnie udanym wydarzeniem okazało się marcowe spotkanie w Parku Krzyckim, gdzie podczas uroczystego otwarcia zorganizowano grę terenową dla mieszkańców, która nie tylko pozwoliła im poznać walory odnowionej przestrzeni, ale także zintegrowała lokalną społeczność. W ramach kampanii powstał również serwis o Bastionie Sakwowym z dokładnym opisem wszystkich zmian i nowości oraz uwzględnieniem przyszłych działań miasta. 

otwarcie Bastionu Sakwowego

Otwarcie Bastionu Sakwowego